30 Nisan 2015

Fa yeung nin wa - 2000 (In the Mood for Love - Aşk Zamanı)

KÜNYE 
Yönetmen: Kar Wai Wong 
Senaryo: Kar Wai Wong 
Oyuncular: Tony Chiu Wai Leung, Maggie Cheung 
Ülke: Hong Kong 
Yıl: 2000 
Süre: 98 dakika

Puan:     @IMDb

- Eğer evlenmeseydim ne olurdu diye düşünüyorum. Bunu hiç düşündünüz mü?

- Daha mutlu olurdum! 
-------------------------------------------------
Onlar gibi olmayacağız.

İzlerken pek çok şey düşünüyor, pek çok şey hissediyorsunuz aynı anda. Bunlardan hiçbiri kızgınlık değil. Şu düşünce yer ediyor aklınızda "Fırsatı olsaydı eğer, Jean-Luc Godard çekerdi bu filmi."

Yönetmenliğini ve senaristliğini Kar Wai Wong'un yaptığı bu filmde, hikayemize bir son çok da önemli değil. Zaten yönetmenimiz bir sondan ziyade anlara ve hislere ağırlık veren, bunu da çok iyi başaran birisi. Fa yeung nin wa'da da bu değişmiyor, ortada aslında bir yol hikayesi var; sadece bir yere gitmiyoruz, gitmiyorlar. Film bittiğinde bize kalan da bir varış değil, filmin içinden anlar oluyor. Bazen merdivenlerden çıkan bir kadın, bazen ışığa doğru süzülen sigara dumanı. Belki de en güvenilir sırdaşa fısıldanan bir sır.

Aynı gün, aynı yere bakan iki kiracı. Aynı gün bitişik dairelere taşınan iki insan. Aynı yerlerden geçerken aynı yerlere dokunuyorlar. Kaderleri birlikte yazılmış belli ki.

Bir erkekle bir kadının hikayesi var önümüzde. Kadının (Maggie Cheung) kocası, adamın (Tony Chiu Wai Leung) karısıyla ilişki yaşıyor. Kaçınılmaz olarak öğreniyorlar, adam ve kadın. 

Aldatma konusunu işleyen diğer filmlerin aksine, aldatma eylemini göstermeyi bırakın; aldatan kişilerin yüzlerini dahi göstermiyor bu film. Buna bir de baş rol oyuncularımızın naifliği eklenince, aldatanlara kızamıyoruz; öyle ki bahisleri geçmese hiç hatırlamayacağız.

Aslında bir kader ve dert ortaklığı olarak başlayan garip arkadaşlıkları, zamanla yerini daha derin bir şeye, hiç de rastlantı olmayan rastlantılara bırakıyor. Hasta olana istediği yemeği yapmak veya yağmur yağarken saçak altlarında beklemek gibi. Eşlerinin özellikleri üzerinden birbirlerine iltifatlar ediyorlar, fakat o kadar sadıklar ve o kadar canları yanmış ki, onlar gibi olmamak için o kadarla sınırlı tutuyorlar. Kendileri bile farkında gereğinden fazla tedbirli olduklarının; sırf insanlar duymasın, konuşmasın, ilişki yaşadıklarını düşünmesin diye giriyorlar bunca zahmete. Halbuki o an aldatılıyorlar. Birbirlerinin eşleri rolünü oynadıkları mizansenlerde bile incitemiyorlar birbirlerini, attıkları tokat okşar gibi gidiyor. Rol icabı bir ayrılığı bile kaldırmıyor yürekleri, hıçkırıklar içinde kalıyorlar. 

Donuk renkler ve karanlık bir hava hakim filme. Belki sahne geçişleriyle, belki de aksiyon eksikliği sebebiyle her izleyicinin damak zevkine hitap etmeyebilir. Ancak renkler, ağır çekim sahneler ve müzik arasındaki o muhteşem uyum ve özellikle Tony Leung'un o mahcup ve hüzünlü oyunculuğu kesinlikle bir kez dahi olsa görülmeyi hakediyor.

Kar Wai Wong'un bir diğer müthiş filmi 2046'nın da haberciliğini yapan bu filmi izleyin, eminim sizler de o ağır çekim sekanslarda çalan parçanın etkisinden uzun süre çıkamayacaksınız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder